الگوریتم‌های گوگل چیست

ابتدا باید بدانیم الگوریتم چیست؟

الگوریتم مجموعه‌ای از قوانین برای حل یک مسئله آن هم در مراحل محدود است. در واقع الگوریتم فهرستی از دستورات و قوانین است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد.

الگوریتم گوگل چیست

الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم‌های گوگل سیستم پیچیده‌ای هستند که برای بازیابی داده‌ها از فهرست جستجوی خود و ارائه فوری بهترین نتایج ممکن برای یک پرس‌وجو استفاده می‌شوند. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم‌ها و فاکتور‌های رتبه‌بندی متعدد برای ارائه رتبه‌بندی به وب‌سایت‌ها بر اساس ارتباط در صفحات نتایج خود (SERP) استفاده می‌کند.

در سال‌های اولیه، گوگل فقط تعداد کمی از الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی کرد. اکنون گوگل هر سال هزاران تغییر ایجاد می‌کند.

اکثر این به روز‌رسانی‌ها آنقدر جزئی هستند که کاملاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند. با این حال، گاهی اوقات، موتور جستجو به‌روز‌رسانی‌های عمده‌ای را ارائه می‌دهد که به طور قابل توجهی برسرپ‌ها (سرپ چیست) تأثیر می‌گذارد.

انواع الگوریتم‌های گوگل چیست

الگوریتم پیج رنک

پیج رنک گوگل (PR) الگوریتمی است که به صفحات وب امتیاز و ارزش می‌دهد و رتبه‌بندی سایت‌ها و صفحات را انجام می‌دهد. شیوه امتیازدهی پیج رنک بر اساس تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی به یک سایت است. هرچه تعداد لینک‌های ورودی یک سایت زیادتر باشد و سایت‌های بیشتری به آن لینک داده باشند، امتیاز پیج رنک آن سایت بالاتر می‌رود. پیج رنک عددی بین صفر تا ده است که توسط گوگل به سایت‌ها داده می‌شود.

چیزی که باید به آن دقت داشته باشیم، این است که پایه این الگوریتم درمورد لینک‌هاست و روی آن‌ها تمرکز دارد. در واقع هرچه امتیاز پیج رنک یک لینک بالاتر باشد، آن لینک معتبرتر خواهد بود.

پیج رنک یک سایت چگونه محاسبه می‌شود؟

گوگل برای محاسبه پیج رنک از الگوریتم‌ها و فرمول‌های ریاضی بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. پیج رنک گوگل معمولاً در هر سه الی شش ماه به روز‌رسانی می‌شود. در محاسبه پیج رنک، لینک‌هایی که به یک سایت داده شده‌اند، به عنوان یک رای به حساب می‌آیند. یعنی آن سایت با سایت‌های دیگر که از لحاظ محتوا و کلمات کلیدی یکسان هستند، مقایسه می‌شود و میزان محبوبیت آن سنجیده می‌شود. به میزانی که تعداد لینک‌های یک سایت بیشتر باشد و این لینک‌ها از وب سایت‌های ارزشمند و معتبر گرفته شده باشند، پیج رنک آن سایت در گوگل افزایش می‌یابد.

اهمیت بک لینک در پیج رنک سایت

کسب بک‌لینک از دیگر وب سایت‌ها به منظور افزایش پیج رنک سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر یک از لینک‌هایی که به یک سایت داده می‌شود، در محاسبه پیج رنک گوگل لحاظ می‌شود. البته لازم به ذکر است که تنها تعداد لینک‌های دریافتی یک سایت مهم نیست، بلکه این لینک‌ها باید ارزشمند، معتبر و با کیفیت باشند تا گوگل برای آن‌ها امتیاز در نظر بگیرد.

نمره‌دهی گوگل به سایت‌ها

پیج رنک یک سایت، نمره‌ای بین صفر تا ده است. صفر بدترین نمره و ده بهترین نمره است. تنها وب‌سایت‌هایی مانند گوگل، اپل، مایکروسافت دارای پیج رنک ده هستند. پیج رنک صفر یعنی اینکه وب‌سایت در نتایج گوگل وجود ندارد و این ممکن است به دلیل این باشد که سایت به تازگی راه‌اندازی شده باشد. پیج رنک یک بسیار ضعیف است اما نشان می‌دهد که سایت در گوگل حضور دارد. پیج رنک دو ضعیف محسوب می‌شود اما‌ امید بهبود حضور در گوگل نیز همچنان وجود دارد.

پیج رنک سه متوسط است و اکثر وب‌سایت‌ها دارای پیج رنک سه هستند. پیج رنک چهار، متوسط رو به بالاست و نشان دهنده این است که وب‌سایت در حال بهبود است. پیج رنک پنج به این معناست که وب‌سایت در بعضی از کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دارد. پیج رنک شش عالی است و پیج رنک هفت نشان دهنده این است که آن سایت جز بهترین‌های وب است. پیج رنک هشت نشان دهنده بزرگ بودن وب‌سایت است و پیج رنک نه مخصوص وب‌سایت‌های بزرگی چون یاهو و سی ان ان است.

الگوریتم رقص گوگل

جابه جایی و نوسان رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، رقص گوگل نام دارد. الگوریتم رقص گوگل در راستای ارائه شانس بهتر رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ارائه شده است تا رفتار و رضایت کاربران از سایت مدنظر را تجزیه و تحلیل کند. این الگوریتم موجب جهش‌های ناگهانی در رتبه‌بندی نتایج می‌شود و جایگاه سایت را در نتایج جستجو تغییر می‌دهد به شیوه‌ای که وب‌سایت شما را به صفحات اول جستجو منتقل می‌کند.

الگوریتم، در این زمان بازدید کاربران از سایت، نرخ کلیک، مدت زمان ماندگاری و مطالعه را می‌سنجد. اگر مشاهده کند که برای کاربر ارزشمند بوده رتبه بهتری به وب‌سایت می‌بخشد و در صورت مشاهده نارضایتی کاربران، سایت شما را به همان جایگاه قبلی یا حتی پایین‌تر می‌فرستد.

گوگل دنس با انتقال سایت‌ها به رتبه‌های بالاتر برای مدت کوتاهی رفتار کاربران را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بالا و پایین آمدن رتبه سایت نتیجه الگوریتمِ رقصِ گوگل است. سایت‌هایی که سئوی خود را بهبود بخشیده‌اند و اصول اصلی گوگل را رعایت کرده‌اند را شناسایی کرده و به آنان امتیازات خوبی می‌دهد.

گوگل دنس

گوگل دنس چه اهمیتی دارد؟

رضایت کاربران از سایت، مهمترین فاکتور در رتبه‌بندی گوگل دنس است. برای تعیین رضایت کاربر این الگوریتم عوامل متعددی را مورد بررسی قرار می‌دهد. رقص گوگل به وب‌سایت‌ها این شانس را می‌دهد تا با قرار گرفتن در صفحات دوم و سوم مورد آزمایش گوگل و کاربران قرار بگیرند و شانسی برای خودنمایی و آزمایش داشته باشند.

فرض کنید شما تازه طراحی وب‌سایت را شروع کرده‌اید اما رقبای شما چندین سال است در این حوزه فعالیت دارند و در صفحات اول و دوم نتایج قرار گرفته‌اند، در چنین شرایطی بدون الگوریتم گوگل دنس شما شانسی برای کسب رتبه بهتر نخواهید داشت.
اما این الگوریتم با آزمون و خطا و تغییر جایگاه سایت‌ها و بررسی رضایت کاربران می‌تواند جهت کسب جایگاه بالاتر به شما کمک کند.

بالا و پایین آمدن رتبه سایت نتیجه الگوریتم رقص گوگل می‌باشد و عوامل متعددی را پردازش می‌کند که به دو دسته قبل از ورود کاربر به سایت و بعد از نمایش سایت به کاربر تقسیم می‌شوند.

در مراحل قبل از ورود کاربر به سایت فاکتور‌هایی چون: رعایت استاندارد‌های نگارشی و طراحی، سرعت لود سایت، نمایش صحیح در موبایل، رعایت استاندارد‌های کد‌نویسی، وضعیت سئو تکنیکال تجزیه و تحلیل می‌شوند.

اما عواملی که بعد از نمایش سایت به کاربر مدنظر گرفته می‌شوند شامل: نرخ کلیک کاربران بر روی آدرس اینترنتی شما، مدت زمان ماندگار‌ی کاربران در سایت، سوشیال سیگنال، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ثبت دیدگاه هستند که پس از ورود کاربر به وب‌سایت اندازه‌گیری می‌شوند و تأثیرات مهمی در رتبه‌بندی نتایج دارند.
بدین ترتیب شرایط یکسان برای همه صفحات اینترنتی جهت گرفتن جایگاه مهیا می‌شود.

سندباکس گوگل

سندباکس گوگل یا Google Sandbox یک تئوری تجربی است. بر اساس الگوریتم سند باکس گوگل، زمانی که شما یک دامنه را در گوگل راه‌اندازی می‌کنید، موتور جستجوی گوگل، این دامنه را بین ۱ تا ۴ ماه در سندباکس قرار می‌دهد تا از کیفیت محتوای سایت شما مطمئن شده و زمینه اصلی کار شما را مشخص کند. دلیل استفاده از اصطلاح گوگل سندباکس (زمین بازی شنی کودکان) این است که سندباکس گوگل، برای دامنه‌های نوپا و خردسال فعال می‌شود.

از کجا بفهمیم که آیا در سندباکس گوگل قرار گرفته‌ایم یا خیر؟

برای آن‌که از سندباکس شدن وب‌سایت خود مطمئن شوید، لازم است به ابزار سرچ کنسول سایت خود نگاهی بیندازید و ترافیک ورودی کلمات کلیدی آن را بررسی کنید. اگر ورودی سایت شما عباراتی به جز کلیدواژه اصلی سایتتان بود، این می‌تواند علامتی باشد که گوگل، سایت شما را درون سندباکس قرار داده است.

به طور معمول، هر میزان از زمان راه‌اندازی سایت شما بگذرد، وضعیت کسب جایگاه در کلمات هدف نیز بهبود پیدا می‌کند و شما یک روند صعودی با شیب کم را مشاهده خواهید کرد. خروج از این الگوریتم را می‌توان با یک جهش قابل توجه در آمار بازدید سایت و ارتقا رتبه آن در کلیدواژه‌های مهم شناسایی کرد.

چگونه می‌توان از جعبه شنی گوگل خارج شد؟

اگر سایت شما با یک دامنه تازه، به ثبت رسیده، نباید به این زودی‌ها انتظار دیدن آن را در رتبه‌های اول جستجو داشته باشید! در بسیاری از موارد، حدود ۶ ماه زمان می‌برد که گوگل سایت شما را معتبر بداند و از سندباکس خود، آزادتان کند. البته در این مدت زمان نیز شاهد رشد آهسته خود خواهید بود.

با این حال، مدتی که تحت نظر گوگل هستید، می‌توانید کاری کنید تا این موتور جستجو سریع‌تر شما را به عنوان یک سایت ارزشمند و کاربلد شناسایی کند. انجام اقدامات زیر سبب می‌شود تا وبسایتتان اعتبار بیشتری کسب کند:

از سایت‌های مرتبط و معتبر مانند آپارات و یوتیوب، بک‌لینک‌های باارزش دریافت کنید.

محتوای مفید، جدید و کاربرپسند منتشر کنید.

از شبکه‌های اجتماعی، سیگنال‌های مثبت دریافت نمایید.

لینک‌سازی داخلی سایت خود را جدی بگیرید.

از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی پرهیز کنید.

به جای تمرکز بر روی کلیدواژه‌های کوتاه، از عبارات Long Tail Keyword استفاده کنید.

از استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه، مانند خرید بک‌لینک و… دوری کنید.

به صورت مداوم، محتوای جدید و مفید تولید کنید.

لازم به ذکر است که انجام هر یک از موارد گفته شده، به معنای بیرون آمدن صددرصدی سایت از سندباکس نیست! درواقع شما با انجام اموری که گوگل آن‌ها را مثبت می‌داند، باعث می‌شوید تا این موتور جستجو دید بهتری نسبت به سایتتان پیدا کند و به او ثابت می‌کنید که می‌توانید حضور ارزشمندی در دنیای وب داشته باشید.

الگوریتم هیلتاپ

هدف اصلی الگوریتم Hilltop شناسایی صفحات معتبر برای رتبه‌بندی بهتر صفحات وب بود. هیلتاپ برای این منظور، ابتدا صفحات تخصصی را شناسایی می‌کند. منظور از صفحات تخصصی صفحاتی است که به یک موضوع اختصاص داده شده و به بسیاری از سایت‌های دیگر لینک خارجی دارند. در واقع Hilltop با این نوع انتخاب، صفحات معتبر وب را شناسایی می‌کند. سپس گوگل برای شناسایی سایت‌های باکیفیت و رتبه‌بندی وارد عمل می‌شود.

روش ما بر اساس پیش فرض‌های سایر الگوریتم‌های مرتبط با لینک‌دهی است، به این معنی که تعداد و کیفیت صفحاتی که به یک صفحه لینک داده‌اند معیار خوبی برای سنجش کیفیت آن صفحه است. تفاوت اصلی الگوریتم هیلتاپ با سایر الگوریتم‌های مرتبط با لینک دهی در این است که هیلتاپ فقط ارزش صفحات تخصصی لینک‌دهنده را برای سنجش کیفیت صفحه در نظر می‌گیرد. صفحاتی که با هدف هدایت مردم به سمت منابع معتبر ایجاد شده‌اند.

گوگل

منظور از «الگوریتم مرتبط با لینک‌دهی» الگوریتم‌های مبتنی بر لینک مانند الگوریتم PageRank  است. با توجه به توضیح گوگل، تفاوت الگوریتم‌هایی مانند PageRank با الگوریتم هیلتاپ در این است که پیج رنک ارزش صفحه را از طریق لینک‌هایی که به صفحات دیگر می‌دهد در سراسر وب منتشر می‌کند و به همه صفحات گیرنده لینک از همه مجموعه‌ها صرف نظر از تخصصی بودن صفحه رتبه می‌دهد.

در حالی که الگوریتم هیلتاپ با این پیش فرض که صفحات تخصصی فقط به منابع معتبر لینک می‌دهند، ارزش لینک بالاتری برای لینک‌های خارجی این نوع صفحات در نظر می‌گیرد و در واقع فقط به لینک‌های خروجی این نوع صفحات ارزش می‌دهد و بر اساس آن صفحات را رتبه‌بندی می‌کند.

الگوریتم فلوریدا

الگوریتم فلوریدا گوگل، یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم باعث انقلابی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها شد، در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار رونمایی شد. چون این رونمایی، همزمان با کنفرانس سئو در فلوریدا بود، نام الگوریتم فلوریدا گوگل، برای آن انتخاب شد.

به طور کلی هدف الگوریتم فلوریدا گوگل برخورد با محتوای کپی، سایت‌های بی‌کیفیت و ضعیف و وب‌سایت‌هایی که قانون کپی رایت را رعایت نمی‌کنند، است. این دقیقاً عاملی است که باعث نارضایتی کاربران از نتایج جستجو می‌شود. این الگوریتم بعد‌ها با مطرح شدن الگوریتم پاندا، به نهایت کارایی خود رسید.

اما هدف دیگری که که الگوریتم فلوریدا گوگل دنبال می‌کند، برخورد با سایت‌هایی است که لینک‌سازی مصنوعی و به اصلاح کلاه سیاه (سئو کلاه سیاه چیست)، انجام داده‌اند و از این طریق به رتبه‌های بالا در گوگل رسیده‌اند. از آنجا که موتور جستجو گوگل مدام در حال به روز شدن است، این روش هم بعد‌ها توسط الگوریتم پنگوئن کامل‌تر و به روز‌تر شد.

الگوریتم فلوریدا چه مواردی را بررسی می‌کند؟

1_استفاده غیر طبیعی و بیش از حد از کلمات کلیدی: سعی کنید چینش کلمات کلیدی در متن شما به گونه‌ای نباشد که کاربر گمان کند شما به زور آن کلمه را در متن گنجاندید. اگر هم به تعدادی بیش از حد لزوم، کلمه کلیدی را مورد استفاده قراردادید، با الگوریتم فلوریدا گوگل طرف هستید!

۲_از چند سایت مختلف، تحت عنوان یک برند واحد، استفاده نکنید.

3_متنهای نامرئی: نوشتن متن‌هایی که هم‌رنگ صفحه هستند به این منظور که لینک پنهانی در آن کلمات نهفته باشد، شدیداً رادار‌های الگوریتم فلوریدا گوگل را فعال می‌کند.

۴_لینک‌سازی‌های مخفی: از لینک‌سازی غیرعادی به روش‌های خرید بک لینک، تبادل و مزرعه لینک، به شدت خودداری کنید.

الگوریتم بابابزرگ

در گذشته، بسیاری از به‌روزرسانی‌های الگوریتم بر اساس افرادی که برای اولین بار آن را گزارش کردند، نام‌گذاری می‌شدند. مردی به نام جف ام نام «بابا بزرگ» را پیشنهاد کرد که لقبی بود که فرزندانش به او داده بودند. کاتز از این نام خوشش آمد و تصمیم گرفت که آپدیت جدیدش با نام Big Daddy شناخته شود.
الگوریتم Big Daddy گوگل یک آپدیت زیر ساختی بزرگ بود که در دسامبر سال 2005 آغاز به کار کرد و توانست تأثیر زیادی بر کیفیت کلی صفحات SERP داشته باشد.

روند کار در الگوریتم بابابزرگ

در طول هر به‌روز‌رسانی گوگل، تعدادی از متخصصان سئو در مورد به‌روز‌رسانی صحبت می‌کنند و برخی به سادگی اظهاراتی را به عنوان واقعیت ارائه می‌دهند. در آن زمان، برخی افراد ادعا کردند که به‌روزرسانی بیگ‌ددی مربوط به لینک‌های با کیفیت پایین است.

برخی دیگر معتقد بودند که این کار برای عملکرد بهتر تگ‌های متعارف و تغییر مسیر‌های ۳۰۲/۳۰۱ است. هنوز هیچ مدرک قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد به روز‌رسانی بیگ‌ددی به طور خاص فقط دربارۀ موارد ذکر شده می‌باشد.

تنها اطلاعیه‌هایی که توسط گوگل ارائه شد، در مورد بهبود کیفیت نتایج جستجو و استفاده از آن به عنوان یک تغییر زیرساخت بود. 

الگوریتم جاگر (Jagger)

روش‌های سئو بدون کلاه همیشه وجود داشته است و احتمالاً همیشه وجود خواهد داشت. با این حال، در اوایل دهه ۲۰۰۰، این شیوه‌ها بسیار رایج بود. با توجه به این‌که بسیاری از افراد، اساساً برای بهبود رتبه جستجوی خود، با سیستم بازی می‌کنند، گوگل مجبور شد تا تغییرات عمده‌ای در نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، ایجاد کند.

جاگر به دنبال سایت‌هایی بود که به نوعی هک سئو انجام می‌دادند. برای مثال متن مخفی داشتند، بک‌لینک‌های اسپم داشتند و یا از محتوای تکراری استفاده می‌کردند. این به‌روز‌رسانی باعث بهبود کیفیت صفحه SERP شد تا کاربران، راحت‌تر به اهداف خود برسند. با این حال، بسیاری از سایت‌ها رتبه خود را در نتایج جستجو، بهتر کردند.

رفع جریمه الگوریتم جاگر

از آنجایی که جاگر یک آپدیت گسترده بود و چند فاکتور را تحت تأثیر قرار می‌داد، رفع جریمه آن با برطرف کردن خطا در بخش‌های مختلف، کار آسانی نیست. بازیابی سایتی که توسط جاگر جریمه شده است، به کار‌های زیر خلاصه شد:

الگوریتم وینس (Vince)

الگوریتم وینس در تاریخ 18 ژانویه 2009 توسط یکی از مهندسین گوگل ارائه شد که به خاطر قدردانی از تلاش‌های وی و به افتخار او نام این الگوریتم را هم نام او نام‌گذاری کردند. هر چند که مت کاتز مدیر گوگل این آپدیت را یک تغییر جزئی خواند اما بسیاری از متخصصین گوگل بر این باور بودند که این آپدیت تأثیر بسیار زیادی روی سئو سایت‌ها گذاشت.

در واقع با پیاده‌سازی الگوریتم وینس در سال 2009 ، رتبه‌بندی جدید موتورهای جستجو، تأکید بسیار زیادی بر برندینگ داشت و هر چقدر که برندی شناخته شده‌تر بود شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های برتر گوگل داشت.

با به‌روزرسانی الگوریتم وینس رقابت برای دست‌یابی به رتبه‌های اول گوگل دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شد به گونه‌ای که برندهای بزرگ شانس بیشتری داشتند تا در رقابت کلمات کلیدی با دیگر وب‌سایت‌های معتبر برنده باشند. منظور از سایت‌های معتبر سایت‌هایی است که با تلاش متخصصین سئو به رتبه‌های برتر گوگل دست یافته‌اند نه به خاطر شناخته شده بودن و برندینگ.

منطق الگوریتم وینس چیست؟

بر خلاف تصور بسیاری که الگوریتم وینس را چوب لای چرخ کسب‌وکار‌های کوچک گذاشتن گوگل تلقی می‌کردند، باید بگوییم الگوریتم وینس به رشد و توسعه صنعت کمک بسیاری نمود. اما چگونه؟

در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شاهد رشد چشم‌گیر کسب‌وکار‌های کوچک بودیم. کسب‌وکار‌هایی که با تبلیغات اغراق‌آمیز و با تکیه بر تخصص سئوکاران رتبه‌های برتر گوگل را تصاحب نموده و محصولی نه چندان با کیفیت را ارائه می‌نمودند.

الگوریتم وینس علاوه بر تکنیک‌های فنی سئو به اعتبار برند، میزان اعتماد مردم و رضایت آن‌ها از خدمات آن برند، کیفیت محصولات یا خدمات برند توجه بسیار داشته و دو فاکتور اصلی رتبه‌بندی را علاوه بر تکنیک‌های فنی سئو اعتماد و کیفیت معرفی نمود.

این نحوه رنکیک موجب شد تا کسب‌وکار‌هایی که نام تجاری، برند آن‌ها شناخته شده نبود و محصولات و خدمات آن‌ها دو فاکتور کیفیت و اعتماد را دارا نبودند، دچار افت رتبه بسیار شدیدی شوند و تنها راه کار بازگشت به رتبه قبلی فقط و فقط رعایت اصول و تکنیک‌های برندینگ و جلب رضایت مشتریان بود.

در نهایت پس از آگاهی کامل و همه جانبه متخصصین سئو از چون و چرا‌های الگوریتم وینس همه به این نتیجه رسیدند که گوگل با ارائه این الگوریتم تحول عظیمی در گستردگی برندینگ در میان کسب‌وکار‌ها ایجاد نموده است و سعی کردند تا با رعایت تکنیک‌های برندینگ و جلب اعتماد کاربران به رتبه‌های پیشین خود برگردند.

الگوریتم کافئین گوگل

حوالی سال 2009 بود که اولین پیش نمایش از گوگل کافئین وارد نتایج جستجو شد و در نهایت گوگل آن را در 8 ژوئن 2010 راه‌اندازی کرد. موتور جست‌وجوگر گوگل در وبلاگ خودش از کافئین به عنوان یک سیستم ایندکس جدید اسم برد. بله، در واقع گوگل کافئین نه یک الگوریتم جدید برای جریمه کردن تعدادی سایت و نه یک آپدیت الگوریتمی بود، بلکه گوگل کافئین یک سیستم ایندکس و کراول جدید وب است.

شاید جالب باشد بدانید که خود این موتور جستجو بعد از معرفی کافئین، برای اولین بار از کارشناسان سئو درخواست کرد این بروزرسانی را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را با آن‌ها در میان بگذارند.

کاربردهای کافئین گوگل

سرعت مهم‌ترین کاربرد گوگل کافئین است. بگذارید کمی به عقب برگردم: طبق اطلاعاتی که در سایت searchengineland منتشر شده، قبلاً شرایط ایندکس گوگل به این صورت بود که ربات‌های خزنده وارد سایت شما می‌شدند، اطلاعات را بررسی می‌کردند، نگاهی به قدرت محتوا کرده، موضوعش را متوجه شده و بعد از گذشت یک پروسه نسبتاً طولانی، آن را ایندکس می‌کردند. اما امروز و با کمک گوگل کافئین، سرعت ایندکس توسط این ربات‌ها بیشتر شده و گوگل به محض مشاهده یک صفحه، در زمان کمی آن را ایندکس می‌کند. در واقع، صفحات سایت شما به محض دیده شدن توسط ربات‌ها و خزش، در نتایج ایندکس می‌شوند.

از دیگر کاربردهای کافئین گوگل:

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی

گوگل در حوالی سال 1998 فعالیت جدی خودش را شروع کرد. آن دوران نهایتاً چیزی در حدود 180 میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود داشت و حدوداً 2.4 میلیون سایت بر بستر اینترنت ساخته شده بودند. اما این آمار در حدود سال 2009 نزدیک به 10 برابر رشد کرده بود! این یعنی تعداد وب‌سایت‌ها به 240 میلیون و تعداد کاربران به نزدیک 2 میلیارد نفر رسیده بود!

بنابراین یکی از اهداف و کاربردهای الگوریتم کافئین گوگل افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات برای نمایش آن‌ها در نتایج جستجو بود.

انعطاف‌پذیری در ذخیره اطلاعات

طبق آماری که منتشر شده، انعطاف‌پذیری گوگل در ذخیره اطلاعات بعد از معرفی کافئین، بسیار زیادتر شده است. گوگل زمانی که قصد ایندکس کردن یک صفحه از سایت شما را داشته باشد، جزئیات و محتواهای دیگری را هم، همراه با آن ذخیره می‌کند. منظور تصاویر، ویدیوها، لینک‌ها و … است. به همین دلیل بود که بعد از معرفی کافئین، اغلب نتایج جستجو وب تغییری نداشتند اما تغییرات عمده‌ای در بخش تصاویر، ویدیوها و اخبار در گوگل به وجود آمد و محتواهای زیادی به آن اضافه شد.

کدام سایت‌ها تحت تأثیر گوگل کافئین قرار گرفتند؟

بعضی از سایت‌ها در زمان معرفی گوگل کافئین، صحبت‌هایی از کاهش رتبه و بازدیدشان کردند، ولی خب چنین آماری هیچ موقع تأیید نشد. در واقع طبق آمار معتبرتر، الگوریتم کافئین روی هیچ سایتی تأثیر منفی نداشت چون قرار بر چنین چیزی نبود.

اگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای باکیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدن محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه‌بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد. و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت. با معرفی الگوریتم پاندا وب‌سایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.

چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟

در سال 2010 موتور جستجوی گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی‌کیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب‌وکار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.

در پی این مشکلات، در سال 2011 روزنامه  Business Insider تیتری با این عنوان منتشر کرد که باعث شد گوگل احساس خطر بیشتری کند:

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

Business Insider

به‌روز‌رسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل

این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وب‌سایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وب‌سایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وب‌سایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وب‌سایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.

بر اساس آمار، بیشتر وب‌سایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارا بودند:

الگوریتم تازگی (Freshness Algorithm)

الگوریتم Freshness گوگل تأثیر بر 35 درصد کل جستجوها گذاشت. تأثیر این الگوریتم به شکلی است که تمایل دارد محتواهای تازه‌تر و به‌روزتری را در نتایج جستجو، برای کاربران نمایش دهد. در واقع الگوریتم تازگی محتوا گوگل به دنبال مطالب جدید و بروز در حوزه‌های مختلف به خصوص آن‌هایی که تازگی محتوا برایشان مهم‌تر است، می‌گردد و به آن‌ها رتبه‌های بالاتری می‌دهد. این‌جا بود که اهمیت این الگوریتم بر وب‌مسترها و مدیران سایت‌ها آشکار شد و همگی برای انطباق با آن به صف شدند.

هدف گوگل از ایجاد الگوریتم Freshness

هدف اصلی الگوریتم Freshness گوگل تأکید بیشتر بر اهمیت ارائه اطلاعات به‌روز و تازه است، به خصوص در حوزه‌هایی مثل آخرین اخبار، رویدادها، موضوعات سیاسی، اخبار سلبریتی‌ها و ترندهای روز. هرجایی که کاربران می‌خواهند در جریان آخرین اتفاقات و اطلاعات قرار گیرند، الگوریتم تازگی محتوا گوگل آنجا حضور دارد.

مقایسه الگوریتم Freshness با الگوریتم پاندا

الگوریتم‌های پاندا و Freshness گوگل در فاصله زمانی کوتاهی نسبت به یکدیگر ارائه شده و بر حوزه محتوا تمرکز داشتند. در حالی که الگوریتم Freshness گوگل به تازگی و به‌روزبودن محتواها توجه داشت، الگوریتم پاندا روی کیفیت محتوا و ارزشی که برای کاربران ایجاد می‌کرد، تمرکز داشت. می‌توان گفت الگوریتم تازگی، به سرعت محتوا امتیاز می‌دهد و پاندا به کیفیت آن. بدین ترتیب این دو را می‌توان مکمل یکدیگر در نظر گرفت.

الگوریتم صفحه آرایی (Page Layout Algorithm)

الگوریتم Page Layout، وب‌سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که تبلیغات زیادی در بالای صفحۀ خود داشته باشند. این تبلیغات باعث می‌شود تا کاربر برای رسیدن به محتوای اصلی صفحه اسکرول زیادی کند. گوگل در این رابطه گفته است که این الگوریتم در نهایت 1 درصد از سایت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و اما این باعث شد که طراحان سایت، طراحی غیر اصولی خود را تغییر دهند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. این به‌روزرسانی شامل تبلیغات پاپ آپ یا چسبنده در سایت‌ها نمی‌شود.
الگوریتم صفحه آرایی در طول زمان به روز شده است و در این قسمت به توضیح تغییرات این الگوریتم در طول زمان می پردازیم.

چطور با الگوریتم Page Layout سازگار شویم؟

الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی اسپم رتبه بالایی به دست بیاورند. الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است. این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعی دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی‌کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وب‌سایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.

Matt Cutts

هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تأثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع، توسط گوگل بود. 

مبارزه با تکرار کلمه کلیدی

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن بررسی سلامت لینک‌سازی سایت‌ها بوده است. ولی یکی از وظایف جانبی آن مبارزه با keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی است.

الگوریتم EMD

EMD مخفف عبارت Exact Match Domain است و به معنای “دامنه تطبیق دقیق” می‌باشد. در واقع منظور از EMD سایت‌هایی هستند که نام دامنه و عبارت کلیدی آن‌ها یکسان است. برای مثال اگر نام دامنه یک سایت “webdesign.com” باشد و کلمه کلیدی آن هم webdesign باشد، شامل EMD می‌شود.

چرا الگوریتم Exact Match Domain ایجاد شده است

در گذشته بسیاری از سئوکارها و مدیران سایت، برای این‌که خیلی سریع‌تر بتوانند به نتایج و اهداف خودشان دست پیدا کنند، از این موضوع سوءاستفاده می‌کردند. برای مثال بسیاری از سایت‌ها محتوای خوبی نداشتند، ولی فقط به دلیل اینکه از Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق استفاده می‌کردند، رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجو کسب می‌کردند.

سئوکارها در گذشته از EMD به عنوان یک روش سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) استفاده می‌کردند. چرا که خیلی راحت می‌توانستند سایت‌هایی که با روش سئو کلاه سفید (White Hat SEO) رشد کرده بودند را کنار بزنند و رتبه‌های بهتری در نتایج جستجو بدست آورند.

در نتیجه همین موضوع باعث شد که گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، تأثیر Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق را کمتر کنند. تأثیر EMD به حدی کم شد که در مارس سال 2011، سایت MOZ یک مقاله در رابطه با این موضوع منتشر کرد و آمارهای آن نشان می‌داد که به صورت چشمگیری تأثیر EMD کاهش پیدا کرده است.

هدف الگوریتم EMD

بسیاری از مدیران سایت و سئوکارها، فکر می‌کنند که هدف الگوریتم Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق، این است که تمام سایت‌هایی که نام دامنه و عبارت کلیدی آن‌ها یکسان هستند را جریمه کند؛ اما این‌طور نیست. همان‌طور که اشاره کردیم، الگوریتم EMD فقط سایت‌هایی را جریمه می‌کند که محتواهای ضعیفی دارند. یعنی از تأثیرگذاری EMD سوءاستفاده کرده‌اند و قصد داشته‌اند با استفاده از همین ترفند، رتبه‌های برتر نتایج جستجو را کسب کنند.

در نتیجه هدف الگوریتم Exact Match Domain یا دامنه تطبیق دقیق، این است که با سایت‌های ضعیف مقابله کند و آن‌ها را جریمه کند تا با استفاده از این ترفند، به رتبه‌های برتر گوگل نرسند.

الگوریتم روز پرداخت (Payday Loan)

گوگل برای مقابله با سایت‌های اسپمی، نیازمند یک الگوریتم بود تا بتواند فضای اینترنت را از گزند چنین وب‌سایت‌های مخربی پاکسازی کند. در ماه ژوئن سال 2013 بود که این امر تحقق یافت و با معرفی الگوریتم payday leon توسط گوگل تمامی وب‌سایت‌های اسپمی با خطر حذف شدن مواجه شدند. هدف اصلی این الگوریتم شناسایی و حذف وب‌سایت‌هایی است که در زمینه‌های فروش وام‌های فوق العاده بالا، وام‌های پرداخت روزانه، کازینو و سایت‌های مستهجن فعالیت می‌کردند.

مت کاتز همچنین اظهار داشت که دیگر نیش‌های پرقدرت پی دی لون سایت‌هایی مانند بازار سیاه داروسازی و وام مسکن و بیمه‌ای را  که با وعده‌های دروغین بازار، کلاه‌برداری اینترنتی را رونق بخشیده بودند، در بر‌می‌گیرد. طبق آخرین خبری که از سمت  گوگل اعلام شده است، این الگوریتم همه نتایج در همه کشورها و به همه زبان‌ها را فرامی‌گیرد و تأثیر آن بر نتایج با زبان‌های مختلف فرق دارد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

با آمدن این الگوریتم همه نگران بودند که تغییراتی روی ترافیک سایت‌‌ها و رنکینگ به وجود بیایید که بعدها مرغ مگس‌خوار اعلام کرد هدف من نیاز کاربران و مواردی است که آن‌‌ها به دنبالش هستند و برای سئو و رتبه بهتر کافی است عباراتی را که کاربران در جستجوی آن‌‌ها هستند پیدا کنید و با ساخت محتوای مفید و ارزشمند توجه آن‌‌ها را به سوی خود جلب کنید. در این صورت من هم به شما کمک می‌‌کنم که به نتایج دلخواه‌‌تان برسید.

روش کار الگوریتم مرغ مگس‌خوار

با توجه به متفاوت بودن کلام کاربران و درک متفاوت آن‌‌ها از موضوعات و خواسته‌‌هایشان، گوگل الگوریتم مرغ مگس‌خوار را به گونه‌ای طراحی کرده است که نسبت به مفهوم و مترادف کلمات نیز حساس باشد. این الگوریتم با در نظر گرفتن این‌که هدف شما از جستجو ممکن است چیزهای دیگری نیز باشد، تلاش می‌‌کند با نشان دادن نتایج مرتبط، شما را هر چه زودتر به نتیجه دلخواه خود برساند.

این الگوریتم برای انجام وظایفش از Google Knowledge Graph (گراف دانش گوگل) و Semantic search  (جستجوی معنایی) هم کمک می‌‌گیرد.

چگونه توجه الگوریتم مرغ مگس‌خوار را جلب کنیم؟

بهینه کردن کلمات کلیدی

به جای این‌که از کلمه کلیدی مورد نظر به دفعات زیاد استفاده کنیم، از کلمات هم معنی یا مترادف آن استفاده کنیم. مثلاً تنبیه و مجازات یا اطلاعات و داده.

بهینه‌‌سازی انکرتکست‌‌ها

یعنی انتخاب Anchor Text ها به گونه‌‌ای باشد که با کلمه کلیدی و محتوای سایت هم‌خوانی داشته باشند .

نوشتن مقالات کوتاه

از نوشتن مقالات طولانی به تعداد زیاد خودداری کنید.

استفاده از تصویر و ویدئو

تصویر باعث جذب مخاطب می‌‌شودبرای بالا بردن جذابیت متون و مقالات، از تصاویر و ویدئو استفاده کنید.

الگوریتم کبوتر

برای این‌که به طور ساده با سازوکار الگوریتم کبوتر گوگل آشنا شوید، لازم است به یکی از جستجوهایی که تا به حال کرده‌اید بیشتر توجه کنید! منظور من چیست؟ حتم دارم که تا به حال تجربۀ جستجوی یک کسب‌وکار محلی را در گوگل داشته‌اید. به عنوان مثال برای من زیاد پیش آمده که عبارت‌هایی همچون “بهترین کافی شاپ در ولیعصر“، “رستوران نزدیک سهروردی” را در گوگل جستجو کنم.

الگوریتم کبوتر

نتایجی که گوگل به من نشان داده در اکثر مواقع نیازم را کاملاً برطرف کرده است. اما پشت این نتایج مفید و ارزشمند گوگل که هر جستجو را بر اساس موقعیت مکانی و محلی به من نشان می‌دهد چیست؟ بله! الگوریتم کبوتر گوگل.

اجازه دهید طور دیگری به قضیه نگاه کنیم. همان‌طور که می‌دانید سازوکار موتور جستجوی گوگل بر اساس محتواست. در واقع برای گوگل فرقی نمی‌کند که محتوای مورد نیاز شما متن، تصویر، صدا، ویدئو یا چیز دیگری باشد؛ در هر حال گوگل سعی می‌کند همیشه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نشان دهد. پیش از معرفی الگوریتم کبوتر جای خالی نوعی از محتوا احساس می‌شد و آن چیزی نبود جز موقعیت مکانی یا لوکیشن!

 الگوریتم کبوتر گوگل در سئوی محلی یا لوکال سئو تأثیر زیادی دارد. در واقع معرفی کبوتر گوگل باعث شد که جستجوگران محلی رویه خود را تغییر دهند.

سئوی محلی به شما کمک می‌کند کسب‌وکار خود را مستقیماً به همان مشتری یا کاربری که در همسایگی شما زندگی می‌کند، معرفی کنید.

الگوریتم Mobilegeddon

هدف اصلی الگوریتم Mobilegeddon حذف تمامی وب‌سایت‌هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت‌ها را نداشته باشند. لازم است شما در سایتتان موارد زیر را رعایت کنید:

الگوریتم Rankbrain

رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک می‌کند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه‌سازی کند.

تصور کنید که شما عبارت الگوریتم‌های گوگل را جستجو می‌کنید و لینک یکی از مقالات سایت الهه شکرشکن را در رتبه چهارم گوگل مشاهده می‌کنید. روی این لینک کلیک کرده و به صفحه وارد می‌شوید. در این مسیر گوگل رفتار شما را آنالیز می‌کند. اگر شما در این صفحه پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید و دیگر در گوگل به دنبال همین عبارت یا عبارات مشابه نباشید الگوریتم rankbrain یک امتیاز مثبت برای صفحه‌ای که به آن وارد شدید در نظر می‌گیرد و با تکرار این سناریو جایگاه آن صفحه در نتایج گوگل را بهبود می‌دهد.

تأثیر Dwell Time یا زمان حضور کاربر در صفحه بر RankBrain

همان‌طور که متوجه شدید Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه شما است. این زمان برای کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق بک‌لینک وارد سایت شما می‌شوند قابل محاسبه نیست در نتیجه Dwell Time تفاوت‌های زیادی با Bounce Rate یا متوسط حضور کاربر در صفحه شما دارد.

در الگوریتم RankBrain کاربرانی معیار قرار داده می‌شوند که از نتایج جستجوی گوگل وارد یکی از صفحات شما شده باشند. در این لحظه گوگل براساس آی‌پی کاربر، نوع مرورگر و یا اطلاعات اکانت جی‌میل می‌داند که یک کاربر با عبارتی مشخص به سایت شما ارجاع داده شده است. از لحظه‌ای که این کاربر به سایت شما وارد می‌شود تا زمانی‌که مجدد به گوگل باز می‌گردد و عبارت دیگری را جستجو می‌کند Dwell Time محاسبه می‌شود.

مطالعات اینترنتی نشان داده است زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. یعنی زمانی‌که کاربر یک نتیجه ارزشمند را در گوگل پیدا می‌کند حداقل تا ۳ دقیقه بعد نیاز به جستجوی عبارت دیگری مرتبط با آن موضوع نخواهد داشت و احتمالاً در این مدت در حال مطالعه محتوای آن صفحه است. فاکتوری که می‌تواند نقشی بسیار مهم در سرنوشت سئو داشته باشد.

الگوریتم رنک برین یا همان هوش مصنوعی گوگل می‌گوید اگر کاربر مدت زیادی را در این صفحه سپری کرده است احتمالاً محتوای آن صفحه پاسخگوی نیاز او بوده و محتوا ارزشمند است. در نتیجه این صفحه می‌تواند جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کند. به تدریج و با تکرار این اتفاق جایگاه صفحات ارزشمند در رتبه‌بندی گوگل بهبود می‌یابد.

الگوریتم فرد (Fred)

وظیفه اصلی این الگوریتم مبارزه با سایت‌هایی است که دارای تبلیغات بیش از اندازه هستند و محتوای مفیدی به کاربران ارائه نمی‌دهند. به نوعی این وب‌سایت‌ها اگر به نتایج برتر دست پیدا کنند بی‌شک از روش‌های سئو کلاه سیاه برای این کار استفاده کرده‌اند.

چطور وب‌سایت خودمان را برای الگوریتم فرد بهینه‌سازی کنیم؟

الگوریتم مدیک

الگوریتم مدیک در واقع نوعی فشار بر روی موتورهای جستجو یعنی گوگل بود تا به بهبود شناسایی قدرت و تخصص آنلاین افراد کمک کند. این‌کار از طریق فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی الگوریتم انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که محتوای باکیفیت، معتبر و تخصصی  در نتایج جستجو نمایش داده شده است.

چه کسانی تحت تأثیر الگوریتم مدیک قرار گرفته‌اند؟

الگوریتم مدیک ، بیشتر سایت‌های YMYL را تحت تأثیر قرار می‌دهد. YMYL مخفف “Your Money Your Life” است. این سایت‌ها محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند که می‌توانند بر سلامت کاربران تأثیر بگذارند. یکی از اهداف گوگل برای این به‌روزرسانی، فیلتر وب‌سایت‌هایی بود که محتوای علمی مورد تأییدی را ارائه نمی‌دادند.

به‌علاوه، وب‌سایت‌هایی که عمدتاً بر تجاری‌سازی و فروش متمرکز هستند اما مزایای اطلاعاتی را برای کاربران ارائه نمی‌دهند و همچنین وب‌سایت‌هایی که به فروش محصولات یا خدمات مرتبط با پزشکی یا سلامت مشغول به کار هستند، اما نمی‌توانند تخصص تأیید شده در این زمینه‌ها را ثابت کنند، منفی هستند و طبیعتاً باید فیلتر شوند.

Google یک راهنمای کاربری برای ارزیابی کیفیت جستجو در الگوریتم خود ارائه داده است. معیار اندازه‌گیری Google برای این صفحات به عنوان «متخصص بودن-معتبر بودن-قابل اعتماد بودن» یا به اختصار «E-A-T» شناخته می‌شود.

راه‌هایی برای بهبود رتبه وب‌سایت شما در جستجو

زمان بارگذاری صفحه

اگر بارگذاری وب‌سایت شما بیش از حد طول بکشد، رتبه شما را در گوگل تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمان بهینه بارگذاری صفحه معمولاً 2 ثانیه است اما اگر بتوانید سرعتی کمتر از میانگین 5.4 ثانیه‌ای که برای بارگذاری وب‌سایت‌های مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی طول می‌کشد، را داشته باشید، بسیار خوب عمل کرده‌اید.

تمرکز بر E.A.T: تخصص، اقتدار، اعتماد

گوگل وب‌سایت‌ها را بر اساس اعتبار محتوای و ارتباط آن‌ها قضاوت می‌کند. محتوا بیش از آن که به مقالات طولانی و غنی از کلمات کلیدی نیاز داشته باشد، به اثبات اعتبار نیاز دارد.

صفحه دربارۀ ما داشته باشید

مطمئن شوید که وب‌سایت، شرکت یا برند شما صفحه‌ای دارد که مستقیماً تخصص شما را به نمایش بگذارد.

اطلاعات را به طور مرتب به‌روز کنید

به‌ویژه در بخش‌های پزشکی، حقوقی و مالی، به‌روز نگه داشتن اطلاعات ضروری است.

زمان تعامل

زمان تعامل به مدت زمانی خلاصه می‌شود که وب‌سایت شما به‌طور کامل با کاربر تعامل برقرار می‌کند، مانند ورود به یک پورتال یا ثبت نام برای یک خبرنامه. یک صفحه باید در عرض 50 میلی ثانیه به تعاملات کاربر پاسخ دهد.

ثبات بصری

اگر دکمه‌ها، تصاویر یا سایر عناصر در صفحه وب‌سایت شما در حین بارگذاری حرکت می‌کنند، سایت شما از نظر بصری پایدار نیست و می‌تواند باعث شود کاربران به اشتباه روی پیوندها کلیک کنند.

محتوای باکیفیت تولید کنید

محتوا برای الگوریتم مدیک بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که محتوا به سوالات کاربران پاسخ واضحی می‌دهد.

الگوریتم برت

الگوریتم برت (BERT)

الگوریتم BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک الگوریتم یادگیری عمیق مربوط به پردازش زبان طبیعی است و کمک می‌کند تا یک ماشین تمامی کلمات در یک جمله را با تمام تفاوت‌های ظریف متن درک کند.

در ساده‌ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کند تا حتی کوچک‌ترین بخش‌های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

جستجوی برت

از آن‌جایی‌که موجوداتی که در گول سرچ می‌کنند، انسان هستند و بیشتر با زبان محاورۀ خودشان عبارتی را جستجو می‌کنند، پس اگر ربات‌های گوگل هم به جای تمرکز بر ساختار ماشینی، به بُعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند، نتیجه نهایی ایده‌آل تر خواهد بود.

درک هدف جستجوی کاربر

یکی از کارهایی که الگوریتم BERT خوب انجام می‌دهد، پیش‌بینی هدف جستجو کاربر با درصد خطای پایین است. این یعنی اگر شما یکی از کلمات عبارتی را اشتباه تایپ کنید ولی بقیه کلمات یک مفهوم داشته باشند، گوگل به درستی متوجه منظور شما می‌شود و در کمال تعجب می‌بینید در نتایج همان چیزی را به شما نشان می‌دهد که در ذهن شما بوده!

پس می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که هدف اصلی الگوریتم BERT، درک بهتر و دقیق تر هدف جستجوی کاربر است.

سؤالات متداول

آیا الگوریتم BERT برای زبان فارسی هم فعال است؟ 

گوگل اعلام کرده این مدل ابتدا فقط برای کوئری‌های زبان انگلیسی فعال است ولی به مرور برای تمامی زبان‌های دنیا مثل زبان فارسی هم اعمال می‌شود.

مدل برت همان رنک برین جدید است؟ 

به دلیل ماهیت هوش مصنوعی برت، عده زیادی آن را با رنک برین مقایسه می‌کنند. با اینکه BERT یک دستاورد در حوزه هوش مصنوعی گوگل است ولی ارتباطی به رنک برین ندارد. در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم که این دو الگوریتم به عنوان مکمل در کنار هم، کار می‌کنند.

این الگوریتم از چه زمانی به طور رسمی در سرچ گوگل اعمال شده؟ 

برت از اواخر ماه اکتبر سال 2019 برای اولین بار وارد سازوکار جستجوی اینترنتی شد و بر اساس گزارش گوگل، تا به حال نتایج مورد قبول و خوبی را در صفحه نتایج جستجو گوگل اعمال کرده است.

آیا برت گوگل مفهوم بازاریابی محتوا را تغییر می‌دهد؟ 

وقتی گوگل درک بیشتری از زبان ما پیدا کند، ما هم بهتر می‌توانیم محتوای ارزشمند خود را به دست کاربر برسانیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که برای کاربر و به زبان او محتوا تولید کنیم و اصلاً نگران این نباشیم که گوگل متوجه این حرکت ما نمی‌شود.

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر گوگل (Google Zebra Algorithm) یکی از پرکاربردترین الگوریتم‌های گوگل است که مسئول نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی و جلوگیری از کلاه‌برداری‌هایی که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد است. این الگوریتم با شناسایی فروشگاه‌های قلابی و بی‌کیفیت اینترنتی آن‌ها را حذف می‌کند. این الگوریتم توسط مت کاتس (Matt Cutts)، مدیر سابق بخش اسپم گوگل در مارس 2013 جهت نظارت بر سایت‌های فروشگاهی و تجاری ارائه شد. 

نحوه کار الگوریتم گورخر به چه شکل است

در الگوریتم زبرا یا گورخر گوگل بیشتر به مسائل فنی سایت توجه می‌کند. بنابراین اگر شما سئو یک سایت فروشگاهی‌ را به عهده دارید باید بیش از دیگران با نحوه کار و ساختار این الگوریتم آشنا شوید. اگر می‌خواهید توسط الگوریتم گورخر جریمه نشوید و از لیست نتایج گوگل حذف نشوید بهتر است اعتماد کاربران را با ارائه سرویس‌های امن و مطمئن در سطح اینترنت جلب کنید. مثلاً از SSL برای سایت خود استفاده کنید و امنیت اطلاعات کاربران را تضمین کنید.

الگوریتم گورخر به محض این‌که متوجه شود که سایت شما ناامن است یا قصد کلاه‌برداری، فریب و سوء استفاده از اطلاعات کاربران را دارید، خیلی سریع سایت شما را حذف می‌کند. 

هدف اصلی الگوریتم گورخر چیست

نکاتی برای ایمن ماندن از جریمه الگوریتم زبرا

ایجاد محتوای جدید و باکیفیت

از آن‌جا که گوگل یک موتور جست‌وجوگر محتوا محور است و راز موفقیت اکثر سایت‌ها داشتن محتوای عالی و باکیفیت است به شما توصیه می‌شود حتما در قسمت بلاگ سایت خود توضیحاتی درمورد خدمات و محصولات خود ارائه کنید و یا این‌که در زیر، محصولات خود توضیحاتی با بیانی شیوا و روان بنویسید. به این نکته توجه کنید که الگوریتم‌های گوگل از محتوای کپی و تکراری متنفر هستند و اگر محتوای کپی برای محصولات خود بنویسید، توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه می‌شوید.

مشتری‌مدار بودن

یکی از راه‌های موفقیت هر فروشنده مشتری‌مداری است. مشتری‌مداری در فضای مجازی نیز باید رعایت شود مثلاً پاسخ دادن به نظرات و پیشنهاد‌های مشتریان تأثیر بسیار زیادی دارد. و موجب بالا رفتن رضایت مشتریان می‌شود. همچنین با این کار اعتماد مشتریان را به خود جلب می‌کنید و این عامل باعث وفاداری مشتریان نیز می‌شود.

پشتیبانی مناسب

داشتن یک تیم پشتیبانی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در جذب و ماندگاری مشتریان شما داشته باشد. وجود چنین تیمی برای پاسخ‌گویی به نظرات و شکایات مشتریان بسیار ضروری است. 

استفاده از ویدیو برای معرفی محصولات‌تان

ساخت کلیپ‌ و ویدیوهایی برای توضیح محصولات و معرفی ویژگی‌ها و خصوصیات آن باعث جذب هر چه بیشتر اعتماد کاربران می‌شود. البته به این نکته هم توجه کنید که برای ویدیوهای خود یک توضیح کوتاه بنویسید. این‌کار باعث می‌شود تا گوگل نیز به ویدیوهای شما توجه کند.

استفاده از چت آنلاین

توصیه می‌شود سیستم چت آنلاین را برای سایت فروشگاهی خود فعال کنید. به این صورت کاربران در کم‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را می‌گیرند. این موضوع تأثیر بسیار مثبتی بر روی نرخ تبدیل شما به مشتری دارد.

افزایش سرعت سایت شما

تحقیقات نشان می‌دهد کاربران حدود 5 ثانیه بیشتر برای لود شدن سایت شما وقت نمی‌گذارند. اگر لود سایت شما بیش از 5 ثانیه طول بکشد، نرخ پرش کاربر افزایش می‌یابد و شما کاربران خود را از دست می‌دهید.

الگوریتم MUM

الگوریتم MUM تقریباً ورژن هزار برابر پیشرفته‌تر الگوریتم برت می‌باشد، که می‌تواند به کاربران کمک کند راحت‌تر به پاسخ سؤال‌هایشان دست پیدا کنند. این الگوریتم می‌تواند اطلاعاتی که شما وارد کرده‌اید را به 75 زبان زنده دنیا بررسی کند و به ‌صورت لایه‌ای، تا عمیق‌ترین مفاهیم سوال شما پیش برود تا بتواند پاسخ‌های کاملی را به شما ارائه دهد. تمامی این فعالیت‌‌ها توسط الگوریتم MUM، در زیر یک ثانیه انجام می‌شود. اگر بخواهم برای شما به ‌صورت دقیق‌تر روند فعالیت الگوریتم مام را توضیح دهم، باید با یک مثال ساده شروع کنم. فرض کنید شما می‌خواهید از میان محصولات دو شرکت خودروسازی بنز و بی‌ام‌و، یک محصول را خریداری کنید. 

اگر از هر شرکت تولید کننده یک محصول مورد پسند شما باشد، باید به‌ صورت تک ‌تک قدرت موتور این محصولات، ویژگی‌های بدنه، قدرت شاسی، حداکثر سرعت، قدرت ترمز، تعداد ایربگ‌ها و… را چک کنید. در این شرایط ممکن است نیاز داشته باشید که ساعت‌ها دنبال اطلاعات مورد نیاز بگردید و در انتها با بررسی‌های کامل، تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است‌. 

اما با روی کار آمدن الگوریتم MUM  شما تنها با تایپ کردن یک جمله مبنی ‌بر مقایسه دو خودروی مورد نظر، می‌توانید کوچک‌ترین و جزئی‌ترین تفاوت‌‌های این خودروها را نیز در دسترس داشته باشید و بتوانید راحت‌تر تصمیم خود مبنی ‌بر خرید یک گزینه را نهایی کنید. این تنها مثالی از یک سوال پیچیده بود که جستجوی آن به روش عادی، ممکن بود ساعت‌ها وقت ما را بگیرد. اما با روی کار آمدن الگوریتم مام، کار کاربران در این زمینه بسیار راحت شده ‌است. 

مزایای الگوریتم MUM

برداشتن موانع زبانی

اختلاف زبانی همواره مانع مهمی در بدست‌ آوردن اطلاعات به شمار می‌رود. فرض کنید، می‌خواهید اطلاعاتی در مورد کوه فیجی در ژاپن بدست آورید. قطعاً کامل‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات راجع به این کوه به زبان ژاپنی نوشته شده، اما انسان‌های زیادی با زبان ژاپنی آشنا نیستند. الگوریتم MUM به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند موانع زبانی را از میان برداشته و اطلاعات مورد نیاز را از زبان‌های مختلف برای شما بدست آورد. البته خودش هم زحمت ترجمه اطلاعات به زبان شما را می‌کشد.

درک اطلاعات در انواع مختلف محتوا

الگوریتم MUM یک الگوریتم چند وجهی است؛ یعنی می‌تواند اطلاعات موردنیاز را از انواع فرمت‌ها مثل تصویر، ویدئو و صوت دریافت کند. تصور کنید می‌توانید عکس کفش‌های خود را به گوگل بدهید و بپرسید آیا این کفش برای کوهنوردی مناسب است؟ با استفاده از الگوریتم MUM، گوگل می‌تواند تصویر کفش شما را تحلیل کرده و با استناد به داده‌های موجود در مورد کفش مناسب کوهنوردی، پاسخ مناسب را به سؤال شما بدهد. همچنین گوگل دیگر ابزارهای مناسب برای کوهنوردی را هم به شما پیشنهاد می‌دهد.

الگوریتم Mobile First Index

در حقیقت الگوریتم Mobile First Index، پاسخ گوگل برای تغییر رفتار کاربران در استفاده از موبایل بجای دسکتاپ بود.

چرا گوگل برای جستجو با موبایل اهمیت زیادی قائل می‌شود؟

طبق آخرین گزارش‌ها در سال 2016، بیش از 55 درصد جستجو‌ها در اینترنت، از طریق موبایل انجام می‌شود. این مقدار در برخی از حوزه‌های کاری حتی تا 85 درصد هم می‌رسد. با افزایش روزافزون تعداد کاربران موبایلی، شرکت گوگل تصمیم گرفت سرویس جستجوی اینترنتی خود را برای موبایل‌ها بهینه کند تا به این ترتیب؛ وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در اینترنت جستجو کرد، تنها سایت‌هایی به او نشان داده شود که برای نسخه موبایل بهینه شده است.

در واقع می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که گوگل الگوریتم Mobile First Index را به این دلیل منتشر کرد تا کاربران موبایلی بتوانند با بازدید از سایت‌های بهینه شده برای موبایل، از گشت و گذار در اینترنت لذت ببرند.

الگوریتم Mobile First Index دقیقاً چیست؟

در گذشته وقتی کاربران در اینترنت به جستجو می‌پرداختند، نسخه دسکتاپ سایت شما، معیار اصلی گوگل برای رتبه‌دهی به حساب می‌آمد، ولی با به روی کار آمدن گوشی‌های تلفن همراه و محبوبیت آن‌ها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییر الگوریتم رتبه‌بندی خود، نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها را در اولویت قرار دهد.

این تغییر همان الگوریتم Mobile First Index بود که از ابتدای سال 2018 و به صورت تدریجی برای همه سایت‌ها فعال شد؛ به این معنی که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها، نسخه موبایل، و اولویت دوم همان نسخه دسکتاپ است؛ یعنی درست برعکس چیزی که قبل از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.

نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index

الگوریتم E-A-T

الگوریتم گوگل EAT مخفف سه واژه Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتماد‌پذیری) است. پس مشخص می‌شود که گوگل، ارزش زیادی برای این سه موضوع قائل است و با در نظر گرفتن آن‌ها، می‌توان امید داشت که سایت ما رتبه بهتری کسب کند. 

مفهوم تخصص یا Expertise در الگوریتم E-A-T

منظور گوگل از تخصص در الگوریتم EAT، شخص نویسنده یا تولید کننده محتوا است. یعنی کسی که محتوایی را نوشته و در اینترنت منتشر می‌کند، باید کارشناس آن حوزه بوده و اطلاعات تخصصی لازم برای نگارش آن را داشته باشد. مثلاً کسی که درباره تداخل دارویی برای درمان سردرد محتوایی را ایجاد می‌ کند، بهتر است که یک پزشک، پرستار و یا متخصص در زمینه پزشکی باشد.

مفهوم قابل اعتماد بودن یا Authoritativeness در الگوریتم گوگل EAT

بعضی اوقات پیش آمده که هنگام جستجوی عبارتی در گوگل، با محتوا‌هایی کپی و غیر قابل استناد مواجه می‌شوید. محتوایی که غیر قابل اعتماد بوده و نمی‌توان درباره صحت آن‌ها اظهار نظر کرد. 

مفهوم اعتبار یا Trustworthiness در الگوریتم EAT

اعتبار زمانی کسب می‌شود که محتوایی درست و دقیق، توسط نویسنده‌ای معتبر نوشته شود. چون محتوای کپی شده و یا به سرقت رفته از سایت‌های دیگر، قابل اعتماد نیست و خیلی ارزش ندارد.

راهکار‌هایی ارزشمند برای بهبود رتبه با الگوریتم گوگل E-A-T

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی به نقض حق ‌کپی‌رایت مربوط می‌شود. با درک و شناخت این موضوع‌، گوگل اقداماتی را انجام داد تا مطمئن شود سایت‌های مختلف از محتوای سرقت شده سایت‌های دیگر به نفع خودشان استفاده نمی‌کنند. با به‌ روزرسانی الگوریتم دزدان دریایی‌، این نوع سایت‌ها رتبه خود را از دست داده و از نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شوند. 

الگوریتم دزد دریایی گوگل چطور کار می‌کند؟

دزدی و کپی کردن آهنگ‌ها‌، فیلم‌ها‌، بازی‌های ویدئویی اساساً هر نوع رسانه دیجیتالی یا سرگرمی، به یک مسئله خیلی مهم در دنیای امروز تبدیل شده است. اگرچه گوگل نمی‌تواند همه صفحات اینترنت را بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ محتوای دزدی و کپی شده‌ای وجود ندارد‌، اما به‌روزرسانی الگوریتم دزد دریایی، سایت‌هایی را جریمه می‌کند که دستورالعمل‌های حق کپی‌رایت را که توسط DMCA تعیین شده است نقض می‌کنند.

الگوریتم موش کور

تا پیش از معرفی این الگوریتم، کسب‌وکارهای غیرمحلی شانس زیادی برای حضور در فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل نداشتند و اغلب، وب‌سایت‌هایی به کاربر نمایش داده می‌شد که در اطراف موقعیت مکانی کاربر حضور داشتند. این دسته‌بندی برای نمایش نتایج جست‌وجو، یک مشکل بزرگ برای کسب‌وکارهایی که در حاشیه شهرها و یا در شهرهای کوچک فعالیت می‌کردند؛ ایجاد می‌کرد. شما به دنبال یک تعمیرگاه ماشین در گوگل هستید و عبارت “نزدیک‌ترین تعمیرگاه ماشین” را در گوگل سرچ می‌کنید.

تا قبل از معرفی الگوریتم موش کور، گوگل تنها نتایجی را به شما نشان می‌داد که در نزدیکی موقعیت مکانی شما قرار داشته باشند و تعمیرگاهی که در فاصله دور از شما و یا خارج از محدوده شهری قرار داشت، هیچ شانسی برای قرارگیری در فهرست نتایج جست‌و‌جو گوگل نداشت. 

این الگوریتم تغییرات زیادی در SERP گوگل و همچنین رتبه برخی از سایت‌ها ایجاد کرد و این الگوریتم تصمیم می‌گیرد چه زمانی یک کسب‌وکار در فهرست نتایج جست‌وجوی گوگل قرار گیرد و چه زمانی فیلتر شود و نمایش داده نشود. به این معنی که کسب‌وکارهای محلی ممکن است همیشه در یک جست‌وجو یکسان نمایش داده نشوند.

ارتقای سئو کسب‌وکارهای کوچک و حومه شهر

هرآنچه سؤال یا مُشکلی در ارتباط با این مقاله دارید از طریق دیدگاه در میان بُگذارید، دیدگاه شما بدون پاسخ نخواهد ماند.

الهه شکرشکن هستم، در زمینه‌های برنامه‌نویسی، حسابداری، حسابرسی، طراحی‌سایت، طراحی گرافیک، ترجمه و تولید محتوا فعالیت می‌کنم.

الهه شکرشکن
الهه شکرشکن
اندازه هر کس به اندازه همت او است. (امام علی)
تولیدکننده محتوا: الهه شکرشکن

کپی با ذکر منبع بدون اشکال است

لطفاً به این مقاله امتیاز دهید

چقدر این مقاله مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز شما مشخص شود!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید

84 / 100
ارسال شده در آموزش نرم افزار

یک دیدگاه بنویسید